Jak każdy początkujący fsrowiec stanąłem przed koniecznością rozwiązania problemu sterowania WR-em.
Rzecz polega na zamontowaniu w jakimś dogodnym miejscu potencjometru i podłączeniu zamiast już istniejącego. Z przyczyn oczywistych wybór pada na kanał 1 lub 4 czyli prawy pionowy lub lewy poziomy drążek. Rozwiązanie takie ma jednak pewną wadę - odlutowanie potencjometru drążka 1 kanału powoduje, że nasza aparatura przestaje się nadawać do wszystkich zastosowań lotniczych (ster wysokości lub łopaty w heli) z kolei odlutowanie potencjometru kanału 4 pozbawia nas steru kierunku w samolocie ale na szczęście, słusznie lub nie, częściej używamy lotek. Można zapewne poradzić sobie z tym, wstawiając dodatkowy przełącznik (przełączniki?) do nadajnika, które pozwalałyby na wybór odpowiedniego trybu dla kanału 4 (WR albo drążek) ale bez przesady, ile tego? Mi udało się poradzić z tym problemem ale najpierw pokażę jak wykorzystałem 4 kanał.
Do przeróbki potrzebne są: - potencjometr obrotowy o charakterystyce liniowej (Typ A), - lutownica, - przewód 3-żyłowy (może być z przewodu od serwa) - wiertarka. Jeśli nie znamy wartości potencjometrów zastosowanych w naszym nadajniku to potrzebny będzie również - miernik z omomierzem.
Po kolei:
1. Należy odłączyć pakiet zasilający nadajnik - nawet gdy nadajnik jest w stanie OFF, podłączony pakiet może zostać przypadkowo zwarty po otwarciu obudowy.
2. Po zdjęciu pokrywy należy zlokalizować złącze potencjometru 4 kanału i odlutować 3-żyłowy przewód zarówno od strony potencjometru jak i płytki drukowanej.
3. Miernikiem zmierzyć, jaką wartość ma potencjometr (potencjometr musi być odlutowany!) W moim nadajniku miał on wartość 5 kOhm.
4. Wywiercić otwór zgodny ze średnicą osi potencjometru w najlepszym możliwym miejscu, w moim przypadku udało się wepchnąć potencjometr do rączki nadajnika. Myślę, że to dobre miejsce bo w niczym nie przeszkadza i jest z lewej strony (to chyba ważne). Trzeba uważać aby potencjometr metalowy nie stykał się z żadnym elementem elektrycznym w nadajniku również po skręceniu obudowy.
5. Wymierzyć potrzebną długość i przylutować przewody najpierw do potencjometru (nóżki można zabezpieczyć koszulką termo), umieścić potencjometr w docelowym miejscu a następnie przylutować przewody do płytki drukowanej, pamiętając aby środkowy pin potencjometru połączony był z właściwym pinem na płytce.
6. Sprawdzić, czy nie zrobiło się zwarcia albo innego bałaganu.
7. Złożyć (ale nie skręcać jeszcze) nadajnik, podłączyć odbiornik z serwem na 4 kanale, włączyć, sprawdzić czy działa i dopiero skręcić obudowę.
Teraz mały upgrade: w moim nadajniku zainteresowały mnie przełączniki. Normalnie nie używam wszystkich tylko jeden do wypuszczania klap w akrobacie. Postanowiłem sprawdzić, czy po podłączeniu do nich potencjometru da się proporcjonalnie sterować serwem. Okazało się, że można - na 8 kanale i żadnym innym. Pozostałe traktowały potencjometr jak przełącznik: albo 1 albo 0. Zatem pozbyłem się delikatnie przełącznika żeby nie mieszał i w jego miejsce dałem potencjometr. Działa i nie blokuje 4 kanału. Ale zostawiam opis wersji pierwszej ponieważ jest to uniwersalny sposób i można go stosować w większości popularnych radyjek.
Całość roboty obfotografowałem. Jeśli coś schrzaniłem to proszę od razu wytykać. Póki co działa
widok ogólny nadajnika
Tych przewodów musimy się pozbyć (różnią się one od pozostałych ponieważ w tym nadajniku były one już zmieniane kiedyś ze względu na to, ze oryginalne się łamią - jest to znana przypadłość tego modelu)
Taki potencjometr wydłubałem z zepsutego nadajnika do samochodów
W tym miejscu przykręciłem potencjometr, przylutowałem jeden koniec przewodów...
... drugi koniec wiązki przylutowałem do płytki
I to już byłoby na tyle właściwie ale wpadłem na pomysł podłączenia potencjometru pod któryś przełącznik no i zadziałało na 8 kanale (i tylko na tym)
pozbyłem się przełacznika
przylutowałem przewód od potencjometru do styków wylutowanego przełącznika
złożyłem obudowę, włączyłem i działa