Strona 4 z 6

Re: pojemność 27ccm

PostNapisane: 18 maja 2013, 18:20
przez mountain454
No i bardzo dobrze. Przynajmniej jena sporna kwestia się wyjaśniła. Jakbyś Adam mógł podeprzeć swoje twierdzenie jakimś pisanym dowodem wtedy będzie czarno na białym. A tak w sumie kto zabroni pomiarów silników ( w przepisach Navigi jest zapis że można mierzyć nawet w biegach eliminacyjnych) pod warunkiem że taki zapis znajdzie się w Naszym regulaminie rozgrywek. I tu ukłon w stronę zarządu. Problem może się pojawić z samym pomiarem do 0,001mm. Na pewno są takie narzędzia ale chyba zaj....drogie. Jestem pierwszy który da się zmierzyć na ochotnika. S.G.

Re: pojemność 27ccm

PostNapisane: 18 maja 2013, 20:41
przez AdamM
moge do pomiaru silnika i składu paliwa ustawić sie zaraz za Stasiem. :)

Re: pojemność 27ccm

PostNapisane: 18 maja 2013, 22:00
przez Adrian POL-484
adamc napisał(a):Adrian, masz racje. Tak byly interpretowane przepisy w roku 2010. Mam nawet to wydanie z tamtego roku.
Ale wszystko sie zmienia, i to co wiem na dzien dzisiejszy to jest zakaz uzywania jakichkolwiek dodatkow do benzyny oprocz oleju.


Adam swoją wypowiedź opieram na przepisach opublikowanych w styczniu zeszłego roku, być może coś się zmieniło ale na stronie navigi nie mogę znaleźć żadnej aktualizacji

Re: pojemność 27ccm

PostNapisane: 18 maja 2013, 22:00
przez Adrian POL-484
adamc napisał(a):Adrian, masz racje. Tak byly interpretowane przepisy w roku 2010. Mam nawet to wydanie z tamtego roku.
Ale wszystko sie zmienia, i to co wiem na dzien dzisiejszy to jest zakaz uzywania jakichkolwiek dodatkow do benzyny oprocz oleju.


Adam swoją wypowiedź opieram na przepisach opublikowanych w styczniu zeszłego roku, być może coś się zmieniło ale na stronie navigi nie mogę znaleźć żadnej aktualizacji

Re: pojemność 27ccm

PostNapisane: 19 maja 2013, 8:20
przez tomostr
Sam wał faktycznie nie łamie przepisów ale jak pojemność wychodzi 27,32 to już chyba jest łamaniem przepisów.
Mój wał leży nowy i czeka na cylinder fi33,7, do cylindra fi34 nie założę, bo pojemność mi nie wychodzi a oszustwem się brzydzę.

W całym tym temacie faktycznie nie chodzi o sam wał (na pograniczu) tylko o możliwość zakładania motorów 28,8 i 30,5. - tj wał "+2'" i cylinder 35 bądz 36mm

Z uwagi na możliwość dokonywania oszustw, jestem za pomiarami (na pomoście) pierwszej trójki, dlatego stawiam formalny wniosek do Zarządu o podjęcie stosownej uchwały i najlepiej wyznaczenie 1 osoby (z imienia i nazwiska na cały sezon) do dokonywania takich pomiarów.
Jeżeli zarząd nie ma narzędzi pomiarowych mogę wypożyczyć swoje (najlepiej jak sekcja będzie miała swoje)
Proszę zawodników startujących w V27 o wypowiedzi kto jest za pomiarami
z tego co czytam:
A. Matysiak, S.Górka, T. Ostrowski, P. Galbierz(w rozmowie) są za pomiarami, kto więcej?

Re: pojemność 27ccm

PostNapisane: 19 maja 2013, 9:31
przez Zskrzypiec
Jeśli są takie przypadki należy je bezwzględnie eliminować .Sam również chętnie oddam silnik do pomiarów.Jako członek Zarządu deklaruje sporządzenie stosownego projektu uchwały i przedstawienie go pod głosowanie.W tym miejscu rodzą się pytania czy mierzymy tylko V27 czy również O27, uszczegółowienie sposobu pomiaru,i konsekwencje jakie mają wyniknąć z przyłapania na nieuczciwości.Jeśli jest taka wola można to wszystko doprecyzować w Sielpi i dokonywać pomiarów być może na następnych zawodach,chyba że ktoś uważa że zmian można dokonywać tylko na zebraniu
po zakończeniu sezonu.

Pozdrawiam Zbyszek S.

Re: pojemność 27ccm

PostNapisane: 19 maja 2013, 11:28
przez Maruś
Raczej nie są konieczne dodatkowe przepisy.
Posiadamy taki:

Obowiązuje od 01.01.2012
REGULAMIN ROZGRYWEK
SEKCJI MODELARSTWA FSR VHO

§4. KLASY I KONSTRUKCJAMODELI
1. Mistrzostwa Polski rozgrywane są w klasach „NAVIGA” oraz innych.
2.
3.
4.
5.
6. Zakres dopuszczalnych modyfikacji technicznych dla każdej z poniższych
klas określone są w przepisach NAVIGA. Za zgodność specyfikacji
modelu zgłoszonego do danej klasy z regulaminem NAVIGA odpowiada
zawodnik.
Wszelkie niezgodności w specyfikacji technicznej skutkować będą
dyskwalifikacją zawodnika w danej rundzie Mistrzostw Polski.


Obowiązuje wszystkie klasy tak V jak O i H.

a tutaj foto protokołu Navigi
POMIARY_3.jpg


Pomiarów warsztatowych (to znaczy w warunkach jakie możemy zapewnić na zawodach) dokonuje się z dokładnością do 0.01mm przy dużych staraniach maksymalnie 0.005 ale to jest już w granicy błędu samego pomiaru. Aby zmierzyć z dokładnością do 0.001 należy określić i utrzymać temperaturę i wilgotność oraz zapylenie. Wykonuje się takie pomiary w warunkach laboratoryjnych specjalnymi narzędziami a właściwie maszynami.
Że jakieś urządzenie (na przykład mikrometr cyfrowy) pokazuje trzecie miejsce po przecinku to nie znaczy że z taką dokładnością zmierzymy bo jak już napisałem nie mamy określonej temperatury i jak go jesteśmy w stanie tak dokładnie wyskalować. Suwmiarka elektroniczna pokazuje dwa miejsca po przecinku ale na warsztacie mierzymy nią w 100% wiarygodnie tylko tolerancje do 0.1mm. Dokładniejsze mierzenie obarczone może być błędem przez niewłaściwe ustawienie narzędzia czy różny nacisk.
No i jeszcze błędy samego wykonawcy. Na przykład cylinder ma różna średnicę na dole i na górze lub był źle mocowany do szlifu w uchwycie trójszczękowym i po zwolnieniu nie jest okrągły lecz "trójkątny".
Wszystkie te warunki WYKLUCZAJĄ pomiar do trzeciego miejsca po przecinku (jak to widać na powyższym zdjęciu) ale przy zastosowaniu profesjonalnych narzędzi pozwolą określić pojemność z konieczna dokładnością czyli 0.01mm.

Jeżeli Zarząd znajdzie takie narzędzia, to podobnie jak w standardach paliwo, wyrywkowa kontrola powinna uspokoić Kolegów obawiających się że ktoś oszukuje.

Re: pojemność 27ccm

PostNapisane: 19 maja 2013, 12:04
przez tomostr
Właśnie z tego powodu co pisze Marek producenci silników zawsze robią trochę mniejsze silniki.
Jak ktoś zakłada części "na styk" wykorzystując ten 1 % tolerancji to musi się liczyć z tym, że ktoś może popełnić błąd pomiarowy i będzie dyskwalifikacja.
O tym doskonale może Wam powiedzieć Szymanik jak młody na MŚ miał dwa pierwsze pomiary za duże i dopiero w trzecim wyszło dobrze (CMB które ma 7,46cm !!!) .

Re: pojemność 27ccm

PostNapisane: 19 maja 2013, 16:03
przez krzysiek
no dobra , a co będzie jeśli zawodnik nie ponosi winy za zwiększoną pojemność a producent ?
a dokladniej
w mojej lódce cmb ma oficjalnie 26.93, wiadomo że na rynku nie ma większych tulei i wałów, sam nie zrobię ...a cmb ma kłópoty z precyzją...co wtedy
kiedyś były kłopoty z valvolami, bo była partia ktora miała kłopoty z utrzymaniem limitu 3.5 a jednocześnie moja mierzona pokazała 3.400

oczywiście jestem za pomiarem

Re: pojemność 27ccm

PostNapisane: 19 maja 2013, 17:10
przez AdamM
mozna tez uznac ze na naszym podwórku błąd pojemności na + moze wyniesc 2% wał +2mm bedzie sie miescił, cmb z jej kosmiczną dokładnością bedzie sie miescić ale cylinder 36 mm juz nie.