Strona 3 z 8

Re: V27

PostNapisane: 05 lut 2013, 0:03
przez krzysiek
ja już drugą mam w polowie...

Re: V27

PostNapisane: 05 lut 2013, 18:09
przez krzysiek
a i woda rozmarzła....

Re: V27

PostNapisane: 09 lut 2013, 19:41
przez adamc
Aj, koledzy, koledzy. Z takimi informacjami i poradami to mozecie sie tylko bawic w modelarstwo.
Dlaczego chlodzicie glowice silnika? No bo pod nia zachodzi spalanie mieszanki, no i SILNIK sie grzeje. Tak, caly silnik sie grzeje.
Moze zauwazyliscie ze silnik w poczatkowej fazie biegu, treingu, "lepiej" chodzi niz pozniej, albo po wywrotce, przywoza wam model, odpalacie go (jezeli jest wszystko w porzadku) i model kilka kolek lepiej chodzi niz przed wywrotka?
To sa sprawy termiczne silnika. Dla przykladu w F1 bylo paliwo specjalnie chlodzone aby wieksza objetosc weszla do zbiornika paliwa.
I tu przechodzimy do chlodzenia loza silnika. Silnik siedzi lapami na tym lozu, i jest dodatkowo chlodzony od dolu. Malo tego, niektorzy zawodnicy chlodza dodatkowo pokrywy przednie lub tylne silnika. Celem jest chlodzenie mieszanki ktora wpierw leci przez karter, a pozniej kanalami pelniacymi, az do komory spalania, gdzie dopiero powinna sie rozprezyc. Mieszanka ktora rozpreza sie juz na dole w karterze, osiaga komore spalania o mniejszej objetosci, co powoduje mniejsza moc silnika.
Kazdy wyczynowy modelarz probuje wydusic z silnika jak najwiecej. I takie loze jest jednym z tych sposobow, jak otrzymac ciut wiecej z silnika.
Pozdrowienia

Re: V27

PostNapisane: 09 lut 2013, 22:32
przez meniu
adamc napisał(a):Aj, koledzy, koledzy. Z takimi informacjami i poradami to mozecie sie tylko bawic w modelarstwo.
Dlaczego chlodzicie glowice silnika? No bo pod nia zachodzi spalanie mieszanki, no i SILNIK sie grzeje. Tak, caly silnik sie grzeje.
Moze zauwazyliscie ze silnik w poczatkowej fazie biegu, treingu, "lepiej" chodzi niz pozniej, albo po wywrotce, przywoza wam model, odpalacie go (jezeli jest wszystko w porzadku) i model kilka kolek lepiej chodzi niz przed wywrotka?
To sa sprawy termiczne silnika. Dla przykladu w F1 bylo paliwo specjalnie chlodzone aby wieksza objetosc weszla do zbiornika paliwa.
I tu przechodzimy do chlodzenia loza silnika. Silnik siedzi lapami na tym lozu, i jest dodatkowo chlodzony od dolu. Malo tego, niektorzy zawodnicy chlodza dodatkowo pokrywy przednie lub tylne silnika. Celem jest chlodzenie mieszanki ktora wpierw leci przez karter, a pozniej kanalami pelniacymi, az do komory spalania, gdzie dopiero powinna sie rozprezyc. Mieszanka ktora rozpreza sie juz na dole w karterze, osiaga komore spalania o mniejszej objetosci, co powoduje mniejsza moc silnika.
Kazdy wyczynowy modelarz probuje wydusic z silnika jak najwiecej. I takie loze jest jednym z tych sposobow, jak otrzymac ciut wiecej z silnika.
Pozdrowienia


Witaj Adam,

Wszystko ładnie opisałeś. Teoretycznie masz rację. Powiedz o ile stopni może schłodzić woda łoże i silnik? Zauważ to że większość osób pływa przy zbyt bardzo schłodzonych silnikach (nitro). Nie wiem jak to wygląda przy benzynkach.

Meniu

Re: V27

PostNapisane: 09 lut 2013, 23:19
przez Zskrzypiec
Ostatnio na jednej z amerykańskich stron o benzynkach przeczytałem zalecenia jednego gościa aby układ chłodzenia miał taką kolejność
-pobór wody
-kołnierz chłodzący kolanko wydechu
-głowica silnika
-chłodzenie rury rezonansowej (jeśli jest)
-wylot wody
Zaznaczał jednocześnie że przełącza kolejność kołnierz - głowica w zależności od temperatury otoczenia
W związku z tym pytanie do AdamaC bo wiem że ma w temacie rozległą wiedzę Jak to się ma do rzeczywistości bo najczęściej widywana kolejność to głowica- kołnierz -rura a szkoda by było przegrzać motor
Zbigniew S

Re: V27

PostNapisane: 09 lut 2013, 23:31
przez adamc
No, Meniu? Zapowiada sie na fachowa dyskusje?
Te loza konstruowane sa na silniki 27, czyli benzyniaki. Porownojac temperatury spalania, to silniki benzynowe osiagaja podwojna temperature spalania anizeli
silniki napedzane metanolem ( dla porownania wartosc palna bezyny wynosi okolo 11,5 kWh/kg, natomiast metanol osiaga 5,5 kWh/kg).
Caly witz polega na tym aby mieszanka rozprezala sie dopiero nad tlokiem a nie w karterze. I jezeli temperatura bedzie o 0,5-2 stopni nizsza to takie loze spelni swoje zadanie.
Oczywiscie producenci musza wnosic zawsze cos nowego na rynek, inaczej nie mieli by racji bycia. Wszystko zalezy od odbiorcy w jaki sposob potraktuje nowosci rynkowe.
Meniu, tobie chyba nie musze takich rzeczy opowiadac. Sam kombinujesz jak mozesz by do ostatka wydoic swoje silniki.
Albo jest inaczej?

Re: V27

PostNapisane: 09 lut 2013, 23:54
przez adamc
Odnosnie kolejnosci chlodzenia, to wszystko zalezy od zastosowanego silnika. Przed kilkoma laty mialem silnik CMB 35, i tam zalecane byly 3 typy chlodzenia silnika w zaleznosci od tego czy silnik jest nowy czy dotarty, w jakiej wodzie plywamy na wiosne w zimnej, moze nawet w lodowatej wodzie lub jak bylo na MS we Wloszech, w bardzo cieplej wodzie.
Silniki o mniejszych obrotach nie potrzebuja takintesywnego chlodzenia. Natomiast silniki CMB 27 Alpha o stosunkowo wyzszych obrotach i mocy potrzebuja dobrego chlodzenia i wlasnie powyzej omawiane loza sa do tych silnikow konstruowane.

Re: V27

PostNapisane: 10 lut 2013, 10:15
przez meniu
Dzięki Adam za techniczną odpowiedź. Masz rację.
Odnośnie silników to każdy stara się coś kombinować.

Meniu

Re: V27

PostNapisane: 10 lut 2013, 22:56
przez AdamM
Na szczęście chłodzenie karety w tychach był już przerabiany i wnioski wyciągnięte. Nie tedy droga.

Re: V27

PostNapisane: 15 lut 2013, 8:59
przez krzysiek
gdzie u nas mozna dostać dyfuzor do gażnika v27, rozstaw śrub 32mm, fi >16mm, a może ma ktoś zbędny ?